Alla inlägg den 4 juni 2009

Av John Fagerqvist - 4 juni 2009 12:33

Igår var vi på kurs för Annelie igen. Spår stod på schemat.

Det var bara jag, Sussie och Becca som kom, och så Annelie och hjälpinstruktör Angelica.

 

Vi åkte ut i skogen och eftersom bara Becca & Mixa, hade någon liten erfarenhet av att spåra valde vi att göra enkla nybörjarspår.

Ca 100 meter raka spår med en pinne på 50 meter och slut på 100 samt reservslut på 110.

 

Vi la spåren åt varandra (Angelica lade mitt och jag hennes och Sussie och Becca likadant. Annelie lade även ett lite längre spår till Becca & Hajas…)

 

Medan spåren låg rastade vi hundarna och körde lite platsliggning med störning samt hanteringsövningar.

 

Jag & Dixi var först ut och Dix tog upp spåret direkt. Hon gick i lagom tempo fram till pinnen i spårkärnan. Där hade hon lite problem att hitta den eftersom den inte syntes så bra men till slut gick det och det blev belöning och bus. När hon lugnat ner sig efter några minuter fortsatte vi och nu svävade hon ut någon meter från spåret och gick där…

Ca 5 meter från slutet stannade hon och sökte in spårkärnan igen och till slut fann hon kampknuten!!!

 

Annelie sa att Dixi gick väldigt bra för att vara kanske 5:e gången hon spårade och att hon jobbade noggrant om än med lite hög nos. Detta skulle jag inte bry mig om så mycket eftersom hon gick så precist i spåret ändå…

 

Sedan var det Angelica & Lex tur, det gick lite fortare och han hade nosen lägre i spåret men fick lite problem i slutet. Men bra det också. Mixa gick jättesnabbt med vallande stil i spåret, jätteduktig!

 

Dexter gick också bra och lågt med nosen. Sedan gick det undan när Becca & Hajas gav sig ut, det var ett längre spår och han missade en vinkel förmodligen pga farten, annars toppenbra och då särskilt i spetsvinkeln!

 

Efter detta åkte vi till klubbstugan och hade teori.

 

Givande och rolig kurskväll!!!

Ovido - Quiz & Flashcards