Alla inlägg under april 2010

Av John Fagerqvist - 8 april 2010 23:39

Det har verkligen varit fullt upp denna veckan med mycket nya ansikten...

Fick ju en välbehövlig ledig dag i måndags (annandag påsk) men på tisdagen började första kursen, Grundkurs. Ett par bekanta ansikten men annars nya hundar och hundägare, ska bli kul att hålla grundkurs, massa unghundar som inte gått kurs innan är ju lite att bita i...;-)

Jag och Annie har kursen men Malin har lovat att hjälpa till också och vi jobbade ju bra ihop på valpkursen i höstas.

Det var fullt ös på klubben i tisdags eftersom valpkursen och lydnadskursen också drog igång då. Kul att se så mycket aktivitet på klubben!!!


I går tjuvstartade jag agilitykursen också och insåg redan vid presentationerna i början att jag har glömt deltagarna och hundarnas namn från grundkursen, hur ska detta gå, haha, minns iaf utseende och hundar så jag får väl plugga lite namn...

Agilitykursarna var toppen och kommer att bli jättekul att jobba med dem i vår (man brinner ju inget för den "egna" sporten eller så, hehe...). Hoppas bara att jag hinner hem och träffa dem på söndag också!


Idag var det dags för fortsättningskurs (allmänlydnad) och den har jag också ihop med Annie. Hon examineras som instruktör till helgen så det är hon som står för planering osv. Jag ska hjälpa till och stötta. Det gick jättebra och många kända ansikten bland deltagarna. Skönt!


I morgon fredag ska jag efter jobbet träffa Jenny, som jag har agilitykursen ihop med) och planera lite. Annars är det FAKTISKT ledig kväll!!!


På tidig lördagsmorgon åker jag och Maria ner till Lenhovda för att gå kurs! "Utvecklingskurs i allmänlydnad för lärare och instruktörer" är benämningen och den ska handla om hundproblem och hur dessa ska förekommas. "Här bjuds på okonventionella lösningar av vardagliga situationer" står det i inbjudan, spännande!

Att de som håller i kursen är Yrsa Franzén Görnerup (hundpsykolog) och Ingrid Tapper (Lärare i hundtjänst och etolog) gör ju inte förväntningarna mindre.


Hoppas att hinna hem och vara med på agilitykursen en stund på söndagen också...


På måndag efter jobbet är det meningen att det ska tränas agility på FBK med vårt nystartade lag, Pricerunners. Hoppas att alla kan komma bara, Sanna & Diva, Emma & Castro och Vendela & Chessie...


Annat som händer är att jag troligtvis får flytta 20 meter under ett par månader. De ska installera fjärrvärme i huset och bygga om ventilationen och då kommer byggjobbare att springa ut och in i lägenheten. Tror inte att detta är så uppskattat av Dixi (och kanske framförallt inte av byggjobbarna om hon är kvar därinne, hehe)så vi får troligtvis låna en tom lägenhet under perioden. Vi börjar så och blir det för stökigt så flyttar vi till den tillfälliga under perioden men som sagt, vi får se. de jobbar ju bara under dagtid då jag är på jobbet...

Av John Fagerqvist - 6 april 2010 15:07

I fredags förmiddag gav vi (jag och vovven) oss iväg till Skåne. Var framme hos Veronika i Malmö vid tretiden.

Det blev en lugn och skön kväll, vi satt på balkongen i solen och drack gott och när den började försvinna bakom hustaken satte vi igång med maten. Det blev påskmiddag med Janssons frestelse, prinskorvar, köttbullar, sill, ägg och räkor. Jättegott och jättemätt blev man (allt godis som ständigt intogs kan ju ha gjort sitt till också, hehe).

Blev tidigt i säng för på lördagsmorgonen ringde klockan 05:30... Åkte mot Skurup vid 06:00 och var (efter att varit tvungen att fråga om vägen, jävla GPS) framme vid Nils Holgerssonhallen 06:45.

Första banvandringen (Ag2) kl 07:10 och banan verkade rolig och lagom knixig. Planerade lite extra för att alla kontaktfältshindren var med. Så går det som det brukar...man åker dit på ett annat hinder istället. Det var slalomet som Dixi gick ur mot slutet. Det var helt och hållet mitt fel som hade börjat koncentrera mig på nästa hinder för tidigt...

Jag tänkte ändå att jag måste rätta till loppet och eftersom jag inte var säker på var hon gick ur så tänkte jag ta slalomet från början. Ropade på Dixi som kom i vild fart...genom slalomet...disk!

Jaja, bara att koncentrera sig på hopploppet som gick på nästa bana precis efteråt. Rolig men svår bana att komma ihåg bl.a var det 3 tunnlar som sammanlagt skulle tas 7 ggr med olika ingångar osv. Muren är vi inte heller så vana vid men har iofs aldrig haft fel på...

När tävlingen startade diskade sig en efter en av de riktigt snabba hundarna på en hoppkombination (staket). De hade så hög fart att det var omöjligt för dem att klara så där fick jag en sak till att tänka på...

Loppet gick toppen och jag bromsade ner farten vid hoppkombinationen och kom ihåg alla tunnelingångar. Var även noga med att fullfölja slalomet, haha.

Det räckte iaf till en tredjeplats och uppflyttningspinnen till trean var klar!

Fick ingen rosett men en fin porslins-Nils Holgersson, hundgodis och en dansmatta (!) med mig hem. Den senare får bli en present till min systerdotter.

Tillbaka till Veronika som precis hade pallrat sig ur sängen. Under dagen tog vi en lång härlig promenad vid Ribesborg. Kul med alla lösa hundar i solskenet. Lite kallt blåste det dock.

Kvällen blev ganska mycket en repris av fredagskvällen, mysigt!

På söndagen åkte jag hemåt och var hemma vid 16-tiden och igår slappade jag mest.

Lite kursplanering blev det dock och i kväll startar grundkursen som jag och Annie ska ha, ser fram emot det även om solen visst försvann nu...

Onsdag är det agilitykurs och på torsdag fortsättningskurs...

Ska bli kul att komma igång och hålla kurser och i helgen ska jag själv på kurs!

Ovido - Quiz & Flashcards