Alla inlägg under mars 2010

Av John Fagerqvist - 28 mars 2010 22:18

Så var det söndagkväll och snart ny arbetsvecka igen.


Har varit en bra helg! I fredags tog jag med Dixi på premiärcykeltur. Så skönt med bar asfalt och snön är verkligen på väg bort nu. Det blev sex kilometer i "travtempo", Dixi har tappat en del och börjage sacka efter redan efter ett par kilometer så vi tog en liten vilopaus men hon kom igång de sista kilometerna. Får börja träna ordentligt snart igen. Härligt att man kan köra lite uppletande och snart även spår på barmark igen (fast det är inte lite blött i skogen om man säger så...)


I går (lördag) var jag i Solberga och grillade hos Malin & Co! En härlig vårkänsla även om det småregnade lite så vi stod och grillade i garageöppningen, haha!

Jättetrevligt och kul att äntligen få träffa Kilian, ja Michelle också för den delen!

Dixi och Joppe var också glada över att få fara runt på trädgården!


I dag har det varit kursupptakt på klubben och jag tycker det gick bra! Gick till och med att köra lite uppvisningar eftersom snön smält bort så fint och större delen av planen är snöfri! Mycket att hålla reda på eftersom jag är inblandad i 3 olika kurser men det ska nog bli fint! Pratade med många nya (och gamla) kursare och det verkar jättepositivt! Hoppas bara de inte tar illa upp om jag inte kommer ihåg alla namn osv till första kurstillfället.

Det blir en hård start veckan efter påsk med grundkurs på tisdagen, agilitykurs på onsdagen, fortsättningskurs på torsdagen, utvecklingskurs för mig själv lördag - söndag och agilitykurs igen på söndagskvällen... Fullt ös!!!


Men en sak i taget och nu 4 dagars arbete, styrelsemöte och bilen till verkstaden sedan till Veronika i Malmö över påskhelgen och agilitytävling i Skurup på påskaftonen, ska bli så kul!!!

Av John Fagerqvist - 25 mars 2010 23:01

Har haft några lugna dagar efter tävlingen i söndags. Fixade lite på klubben i måndags och lite samtal i veckan med instruktörer och kursare inför den gemensamma kursupptakten på söndag. Japp, på söndag startar vi vårens kursverksamhet! De flesta kurser kommer iofs att sätta igång veckan efter påsk men ändå...


Ska ihop med Annie ha grundkurs på tisdagar och fortsättningskurs på torsdagar och på söndagar kommer jag och Jenny att ha agilitykurs. Ska bli kul att komma igång igen även om det kanske blev en kurs mer än jag planerat...

Ser fram emot alla men kanske mest mot agilitykursen. Har ju hjälp till på x antal kurser i ag men nu som nybliven utbildad A1-instruktör känns det verkligen spännande och man är full av idéer!

Måste ju även se till att pussla in lite träning och tävlingar för mig och Dixi och så tar ju uppdraget som styrelsemedlem en hel del tid. Men det är ju så jag trivs, fullt ös, haha!!!


Vi har även en hel del arrangemang på klubben som ska fixas och hjälpas till med, utställning, lydnads-, spår- och agilitytävlingar samt en helgkurs i rallylydnad. Ska inte gå rallylydnaden (har ju redan för ett par år sedan gått en nybörjarkurs i det) men lite att ordna med blir det nog.


Agilitytävlingarna är jag ju ansvarig för så det blir det mesta jobbet men jag känner att det börjar sitta nu efter två riktigt lyckade tävlingar (glögghoppet i december och hopptävlingen i söndags), alla vet vad de ska göra och gör det bra!!!


Nästa tävling blir DM som arrangeras 12 juni och i september så kommer vi ha en officiell klass 1-tävling som är ett samarbete med Huskvarna HK!

På tal om denna tävling så åkte jag idag efter jobbet till Forserum, hämtade sandsäckarna vi lånat av HHK och begav mig till Huskvarna där jag hämtade upp Sanna, åkte till deras klubbstuga och lämnade säckarna. Efter det åkte vi till Jenny N. i Jönköping och hade tävlingsmöte för "ForseKvarnas dubbeletta" som vi har döpt tävlingen till.


Var bara Sanna, Jenny, Sandra från HHK och jag men vi känner att vi har koll på läget och tävlingen kommer att bli hur bra som helst!!! Jenny bjöd på jättesmaskig kladdkaka och kaffe och efter ett par timmar körde jag hem Sanna och begav mig hem till Nässjö igen...


I morgon veckans sista arbetsdag och sedan en skön helg med endast kursupptakten på söndag inplanerad, ska bli skönt!!!


Ser redan fram emot nästa helg när jag ska ner till Veronika i Malmö några dagar. Passar även på att köra ett par lopp i Oxies inomhustävling i Skurup och hoppas vi tar sista pinnen upp till trean där!!!

Av John Fagerqvist - 22 mars 2010 15:33

Igår söndag (21/3) var det äntligen dags för tävlingen jag jobbat med de senaste veckorna.

Det gick bra och flöt på som beräknat och jag tyckte vi klarade de 142 starterna fint.

Eftersom jag mestadels satt i sekretariatet med huvudprotokollet har jag inte så mycket koll på allt "runtomkring" men hade försökt planera i förväg så att det skulle funka och det verkar det ha gjort   

En av farhågorna var ju parkeringsplatser eftersom snön ju som bekant ställer till det men de verkar ha klämt ihop bilarna så alla fick plats.


På banan gick allt bra. Stina är ju en snäll domare fast jag kanske kunde tycka att nybörjarbanan var lite krånglig. Inte så mycket för hundarna kanske men för förarna som ju i många fall också är nybörjare och det var många snurrar att hålla reda på, haha!


De två andra banorna var inte heller helt lätta men i ett ridhus får man ju räkna med tekniska banor och lite tätare mellan hindren på grund av begränsat utrymme.


Själv rusade jag ur tältet efter startnummer 10 i large C klassen och hämtade Dixi. Startade som nummer 18 (näst sist) och det gick fin fint, snabbaste tiden och nollade (även om jag var lite orolig för ett litet mikrostopp innan slalomet. Vi kom i 90 grader från vänster och Dixi var ju tvungen att runda första pinnen i bra fart. Jag var lite orolig och gav kommando på slalomet vilket gjorde att hon stannade upp lite. Förmodligen stannade hon inte utan bara saktade ner för jag fick ingen vägran. Måste lära mig att lita på henne och hålla käft istället, hihi...)


Fick massa bra respons av de tävlande efteråt och är nöjd med dagen!

Tack till alla som hjälpte till och ett extra tack till Malin som värmde upp Dixi innan vårt lopp! Grattis också till henne och Joppe som blev 4:a i nybörjarloppet (första tävlingen) såg himla bra ut!!! 

Av John Fagerqvist - 15 mars 2010 23:15

Nu har vi äntligen bestämt namn och anmält oss till första tävlingen för det nya agilitylaget!


Namnet blev "Pricerunners", lagom kaxigt va?

Premiär tävling i Oskarshamn i slutet av maj!


Laget består av:

Sanna Gälldin och Diva

Emma Ultege och Castro

John Fagerqvist och Dixi


Som synes så finns det plats för ytterligare ett ekipage...


Nu är planen att träna lite tillsammans också...


För övrigt går den mesta tiden just nu åt att administrera agilityanmälningar till helgens tävling i Forserum och kursanmälningar till vårens kurser.


I går var jag, Malin och christer på SBK-smålands distriksårsmöte, en lugn tillställning...


Av John Fagerqvist - 11 mars 2010 11:13

Fick svar på mitt slutprov för A1(agility)-instruktörsutbildning:


"GRATTIS du är nu godkänd A1-instuktör!

Alla rätt på provet, kloka och väl genomtänkta svar, snyggt!

Ha så kul med kurser och träningar,
Glada hälsningar
Eva"


Skönt! Nu är det bara att sätta igång med kurserna...ehhh, när snön försvunnit...

Ovido - Quiz & Flashcards