Alla inlägg under maj 2009

Av John Fagerqvist - 26 maj 2009 14:00

----------GRILLNING----------


Efter fyra långa månader av kyla och vinter så är det äntligen vår och grillsäsongen är här.   Därför är det viktigt att påminna er alla om hur det går till, 
Eftersom det är den enda matlagningen som en riktig man gör.   
Förmodligen eftersom det medför vissa risker (tändvätska, eld osv,).
När en man erbjuder sig att grilla händer följande: 
  
Rutin:

1. Kvinnan handlar all mat 
2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten... 
3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter  bredvid grillen - med en öl i handen. 
  
Här kommer det viktiga:

4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.   
  
Mera rutiner: 
5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, underlägg och så vidare. 
6. Kvinnan  går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid. Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet! 
  
Viktigt igen: 
7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.   
  
Ännu mera rutiner:   
8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet där hon har lagt på en ren duk. 
9. Efter maten så dukar kvinnan av och diskar. 
  
Viktigast av allt: 
10. Alla tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter. 
11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag?

      När han ser hennes reaktion så kommer han fram till (det han har misstänkt länge) att det aldrig går att göra en kvinna nöjd!

Av John Fagerqvist - 25 maj 2009 08:50

Hej!

 

Nu är det en vecka sedan jag skrev igen….måste bättra mig…

 

Det har iaf varit en bra vecka, 3 arbetsdagar är ju heller inte fel….;-)

 

I måndags kväll var det föreläsning på klubben, representanter för företaget som tillverkar fästingmedlen X-spot och Scalibour var där och Ulf. Veterinär från Jönköpings smådjursklinik. De har iaf nästan övertygat mig om att byta från frontline till scalibour…

 

I tisdags var jag och tävlade i agilitycupen i Vetlanda. Eftersom Dixi löper fick vi starta sist…lite jobbigt att gå banvandring och ca 1½ timme senare få starta men men…

Blev iaf en femteplats trots lite ”slarvfel”…

 

I onsdags var vi på klubben och tränade agility. Malin & Joppe och Angelica & Jocke som båda är nybörjarekipage var där och de var jätteduktiga!!!

Emma var med också…

 

Torsdag var jag ute i stugan och klippte gräset. Mamma & pappa kom dit också…

Veronika var hemma på kvällen och det var trevligt med lite grillning bl.a.…

 

På fredagen stod, liksom en stor det av helgen i övrigt, städning på schemat. Dixi har slutat blöda nu och det är mycket svabba som gäller här hemma…

Vi tog vår första cykeltur och det gick jättebra med Dix, kommer att bli mycket cykling framöver!!!

 

På lördagförmiddagen var vi på klubben och tränade agility, Peter med vovvar, Ulli & Gizze, Johanna & Aico och Emma & Chessy var där och vi körde en lite klurig bana…

Hem till klockan ett för att ta emot Joppe som skulle vara här medan husse & matte var på bröllop…

Kollade på fotboll och senare på kvällen grillade jag. Emma & Emelie kom hit, trevligt!

 

Idag har jag varit på klubben mellan 10:00 och 18:00, först var det lydnadstävling och Emma & Zoey från min kurs var jätteduktiga i sin debuttävling, jättekul!!!

På eftermiddagen var det nybörjarkurs i agility och jösses vad duktiga de har blivit!!!

Hemma efter 18 och har varit ute på min 5 km cykelrunda med Dix, hon har ju fått sitta i bilen mest hela dagen och fick nu göra av med lite energi!

 

Nu bara slappa och förbereda sig för en ny arbetsvecka!

 

Imorgon (måndag) ska mina kursare genomföra allmänlydnadspasset, ska bli kul och spännande! Lite trist att det är sista gången, det är ett härligt gäng…

Av John Fagerqvist - 17 maj 2009 23:59

Efter jobb på lördagsförmiddagen åkte Dix och jag ut till stugan och klippte gräset. Dix tyckte husse var väldigt tråkig och låg och tryckte på avstånd hela tiden (gräsklipparen låter ju sååå mycket).

Vi åkte sedan hem för att göra oss iordning för en eftermiddag med trevligt sällskap i form av Malin, Dirk, Michelle, Emma, Håkan och inte minst "lillbrorsan" Joppe....

Var jättetrevligt, det fiskades, vi grillade och sedan såg vi på melodifestivalen.

Var hemma igen innan midnatt.

Idag (söndag) tog vi det lugnt på förmiddagen och straxt innan 12 åkte vi ut till klubben.

Margareta och Sunni från min kurs genomförde allmänlydnadspasset (de kunde inte när övriga kursare gör det nästa måndag) på ett jättefint sätt!!!

Katarina skötte själva testet.

Sedan kom även Emma ut till klubben och vi kollade lite på ett par duktiga lydnadsekipage som tränade, gick på promenad och körde lite lätt agilityträning innan nybörjarkursen satte igång.

Efter den hade vi klubbmöte, inte så stor uppslutning men ett bra möte!

Kom hem vid halv åttatiden och har tittat lite på fotboll, duschat och varit på promenad.

Nu är det dags för horisontalläge i sängen. Jobb imorgon men det är bara 3  arbetsdagar denna vecka så det känns bra.

Föreläsning på klubben imorgon kväll också...


Ha en bra vecka!


Kramizar! /John

Av John Fagerqvist - 16 maj 2009 07:59

Slutade jobbet vid 15:00 igår och vid 15:30 träffade jag Sussie i mina föräldrars stuga.

Vi gick en promenad med vovvarna innan vi satte in dem i buren igen för att gå ut och lägga varsitt spår till dem.

Medan spåren låg till sig gjorde vi en sökövning i skogen. Gick ganska bra till slut.

De fick sedan ta sina spår och efter det åkte vi till sjön så vovvarna fick bada.


Åkte sedan via pizzerian hem till mig och åt den och kollade på film. Hann inte se klart filmen eftersom Sussie började jobba vid 21:45...får väl se färdigt en annan gång...


Nu sitter jag på jobbet igen. Ska köra 4 timmar övertid idag och efter det åka ut till stugan och klippa gräs.

I eftermiddag kommer Emmiz & Håkan och hämtar oss. Vi ska åka ut till Malin och Dirks stuga och grilla och festa lite... Ska bli skoj!


Sedan på söndag är det heldag på klubben. Agilityträning, allmänlydnadspasset med en av mina kursdeltagare, agility - nybörjarkurs och klubbmöte...


Ha en toppenhelg!!!


Kramizar! /John

Av John Fagerqvist - 15 maj 2009 09:48

Igår åkte Sussie och jag ner till Värnamo för att lyssna på Eva Bodfäldt och hennes föreläsning "fyra vägar till bra kommunikation".

• Följsamhet
• Lek
• Passivitet/hantering
• Inlärning

Föreläsningen var bra och trevlig även om jag inte snappade upp säskilt mycket nytt...

Sedan hade vi en liten frågestund och jag är tveksam till att alla problem som kom upp skulle kunna åtgärdas med skvallerträning...men, men det är ju hennes grej så...

Trevligt att se lite bekanta ansikten också!


På hemresan tog vi svängen över McDonalds och stannade till i Fredriksadal och hämtade Dexter.


Jobb idag igen (och kanske även några timmar imorgon) och sedan ska vi ut med vovvarna och spåra lite.

Dex och Dix går fortfarande bra ihop men vi får passa oss så det inte går "för" bra nu när Dix snart går in i höglöp...


Trevlig helg på er!


Kramizar! /John



Av John Fagerqvist - 13 maj 2009 23:58

Onsdgskväll igen och kurs för Annelie!


Manfall ikväll, eller förresten det är ju bara jag som är man, haha!!!

Sussie & Dexter var inte där, de var hemma och vilade upp Dexters hälta...

Ulli var sjuk...

Victora har lämnat kursen fick vi veta...

Själv så vilade jag Dixi ikväll, hon går när som helst in i höglöp och är inte riktigt sig själv. Körde henne iofs i lite budföring, inkallning och fotsittande när de andra var klara.


Det var ändå intressant att se de fyra ekipage som var aktiva och jag snappade upp övningar så jag kan träna själv senare.

De fick träna linföring/kontakt i en "åtta"-övning och ställande under gång. Det senare var Annelie lite tveksam till eftersom det delvis ingår i mitt projektarbete för ALI-utb så jag fick träna ensam med Annica & Jackson...

De körde även lite inkallning.


Vid fikat hade vi teori, budföring gicks igenom och bruksgrenen rapport.


Efter fikat tränade de mer linförighet, eller alla är på olika nivåer så det var mycket fotsittande och typ ett par steg...

Sedan innan vi gick hem körde de en enkel budföringsövning...


Givande kväll trots det lilla jag hade Dixi med!


Imorgon (idag) jobb igen och efter det åker jag och Sussie till Värnamo för att gå på föreläsning av Eva Bodfäldt (författaren till "Kontaktkontraktet") ska bli jättekul!


Ha en trevlig torsdag!


Kramizar! /John

Av John Fagerqvist - 12 maj 2009 12:09

Ganska vanlig måndag...


Blev ju ganska sent i säng på söndagskvällen/natten så jag kan ju inte säga att jag var pigg när klockan ringde och arbtsveckan startade...


Gick ju bra trots allt och på kvällen hade jag kurs i Forserum. Generalrepetition för kursarna inför allmänlydnadspasset och jag tycker de har blivit så duktiga så, något har man ju lyckats med som instruktör, haha!!!


Nu får de 2 veckor på sig att träna innan det är dags!!! Kommer att gå bra för allihopa!



 


Av John Fagerqvist - 11 maj 2009 08:53

Blev en bra födelsedag igår!

 

Städade och fixade hemma på förmiddagen innan jag åkte och hämtade smörgåstårta. Placerade dem i kylen och begav mig till klubben.

 

Småtränade men snackade mest därute (som vanligt, haha). Trevligt iaf och vid 15:00 började nybörjarkursen i agility.

 

Några elever från Brinellgymnasiets mediaprogram kom dit för att göra ett litet reportage för deras skoltidning. Jag tog hand om dem och de fick prova på lite med ett par egna hundar.

Efter det fick jag återgå till kursarna lite.

 

Stack hem lite innan det var slut. Anna klarade sig så bra ensam så…


Fick en stor flaska whiskey av Helena, Martin, Enzo & Bugger också som tack för att jag tog hand om Bugger när hon var på BB och för att det var min födelsedag, jättegulligt!


Vid 18-tiden kom mamma och pappa och vi åt smörgåstårta och hade trevligt. De stannade bara ett par timmar och vid 21-tiden kom Sussie. Dexter har varit dålig i helgen (lör-sön) men blev genast lite piggare när han fick träffa Dixi. Hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll nu, håller tummarna!!!

Vi åt också smörgåstårta och sedan hade vi en mysig kväll med film & godis… 

Idag är det jobb igen och sedan kurs att hålla, back to reality!!!

 

Kramizar! /John


Sussi & Dex i Skurugata:


Ovido - Quiz & Flashcards